آیهان جانآیهان جان، تا این لحظه: 14 سال و 8 روز سن داره

آیهان

سفرنامه 97

1399/2/1 12:38
نویسنده : مامان
1,478 بازدید
اشتراک گذاری

خرداد 97

قم

حرم حضرت معصومه

حرم حضرت معصومه در کشور ایران و شهر قم قرار دارد که یکی از بزرگترین و مهم ترین جاذبه های مذهبی این شهر به شمار می آید و روزانه زائران بسیاری را از سراسر ایران و کشورهای دیگر به خود می خواند. تاریخ بنای این حرم به قرن سوم هجری قمری باز می گردد.

هوا عاااااااااااااااااااالی بر خلاف تصوربغل

همه دنیای مامانیمحبت

مراحل وضو یادش رفتهخنده


کاشان

باغ فین و حمام فین

باغ فین کاشان، نام یک باغ ایرانی است که حمام فین نیز در آن قرار دارد. مکان نامبرده جایی است که ناصرالدین‌شاه، در سال ۱۸۵۲ میلادی صدراعظم خود امیرکبیر را در آن به قتل رساند. سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. در مقایسه با بسیاری از باغ‌های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی مشروب می‌شود. این باغ تاریخی یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری در استان اصفهان است.

ترس آیهان از امیرکبیرقه قهه

نم نم بارون بسیار زیبا و باغ همیشه جذاب فین

حوض های زیبا و رنگی و متفاوت باغ فینآرام

غذاخوری های زیبای خیابان فین

غذاخوری باصفا ولی نه چندان شیک پاتوق همیشگی ما تو کاشان

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش‌آباد یکی از حیرت انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان است. این شهرزیرزمینی در شهر نوش‌آباد کاشان واقع شده است. سابقه این شهر به حدود هزاروپانصد سال پیش و دوره ساسانی بازمی‌گردد، گفته شده این شهر از پایتخت های حکومت ساسانی در دوره حکومت انوشیروان بوده است.. این شهر زیرزمینی در سال ۱۳۸۵، به صورت کاملا اتفاقی توسط فردی که در منزل خود در حال حفر چاه بوده، کشف شد.

ذوق و کنجکاوی زیاد آیهان از دیدن این شهر 

آیهان جونم هنوز هم که هنوزه فک می کنه روزی خودش یه شهر زیرزمینی کشف می کنهمنتظر

بازار سنتی کاشان

از مهمترین آثار تاریخی و دیدنی کاشان مجموعه تاریخی بازار است که بیش از ٤٠ بنای تـاریخـی در خود دارد و مدخل ورودی جنوبی آن میدان کمال الملک و مدخل شمالی آن در ابتدای میدان دروازه دولت است. مجموعه بازار تاریخی کاشان، همانند بازارهای زیبا و سنتی ایران، شامل راسته، دسته،دالان،سرای خان،خانبار یا کالنبار، تیمچه، قیصریه و دکان است.

بازار تنها جایی که آیهان یا دلش درد می کنه یا پاهاشخندونک

آسیاب سنگی داخل بازار


شیراز

پاسارگاد_آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش کبیر، که مقبره کوروش دوم هخامنشی ملقب به کوروش کبیر است، بنایی منحصربه‌فرد در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد است.کوروش کبیر، اولین پادشاه و مؤسس حکومت هخامنشیان، یکی از مشهورترین و البته محبوب‌ترین پادشاهان ایران‌زمین است که در زمان سلطنت خود، به پادشاهی عدالت محور با حکومتی مردم‌دوست شهرت داشته است.

بیا و راضیش کن کوروش چطوری رفته اون توخنده

نقش رستم

نقش رستم یکی از مهم ترین و زیباترین آثار باستانی است که در حدود 5 کیلومتری تخت جمشید، در کوه حاجی آباد واقع است. آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش بزرگ و خشایارشا، نقش برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان از جمله تاجگذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در نقش رستم قرار دارد. آرامگاه چهار شاه هخامنشی در نقش رستم جای گرفته‌است. هر چهار آرامگاه شکلی صلیبی دارند و در دل کوه با ارتفاع قابل توجهی از سطح زمین قرار دارند.

عظمت هنر گذشتگان

تخت جمشید

تخت جمشید، پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزار ستون و یا چهل منار، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده و حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آئینی و جشن‌ها به ویژه نوروز بود. ساخت تخت جمشید در دوران حکومت داریوش، پسرش خشایارشا و پسر زاده اش اردشیر یکم ادامه داشته و هر یک از آنان بخش هایی را به مجموعه افزودند؛ اما در واقع ساخت و ساز تخت جمشید تا ۱۸۸ سال، یعنی تا پایان حکومت هخامنشیان در سال ۳۳۰ پیش از میلاد ادامه داشت.

هوای بسیار گرم ولی محیطی زیبا و شگفت انگیز

ارگ کریم خان

این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم خانی معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌است.

بازار وکیل شیراز

مجموعه‌ی بازار وکیل یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری شیراز است که در قسمت مرکزی این شهر و در نزدیکی میدان شهرداری قرار گرفته است. بازار وکیل از آثار دوران زندیه و معروف‌ترین بازار سنتی ایران است.

بازاری فوق العاده زیبا و رنگارنگ. پر از پارچه های زیبای کارشده

مسجد وکیل

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگرها واقع شده‌است طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجداست که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

کاملا متفاوتزیبا

حمام وکیل

حمام وکیل در دوره زندیه توسط کریم خان زند ساخته شد. این حمام در مرکز شهر شیراز و نزدیک دیگر بناهای دوره زندیه همچون بازار وکیل و مسجد وکیل قراردارد. از قسمت‌های جالب توجه این حمام قسمتی بنام شاه نشین است که مخصوص استفاده شاه بوده‌است.

زیبایی و تفاوت این حمام به صداهایی بود که در هر قسمت پخش می شد

صدای جیغ مردها موقع دندون کشی تن آیهان رو می لرزوندراضی

پسرم چشمای اینو می دید از ترس نمی تونست نزدیکش بشههیپنوتیزم

باغ ارم

باغ ارم یکی از نُه باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این باغ با فضای بسیار زیبا و دلنواز و امکاناتی مناسب، لحظاتی خوش را برایتان به ارمغان می آورد. با سفر به شیراز، در کنار بازدید از این باغ می توانید از دیگر جاذبه های این شهر نیز لذت ببرید.

بهشت و بهشت بغل

نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام یکی از یادگارهای ارزشمند دوره قاجار است که به دلیل تاریخ باشکوه و معماری زیبایش یکی از مقصدهای محبوب برای گردشگران داخلی و البته بین‌المللی بوده‌ است. هفت هنر ایرانی در آن به کار رفته است و همین موضوع ارزش این باغ را دو چندان می کند.

رستوران و کافی شاپ شیک نارنجستان قوام

آینه کاریهای فوق العاده عمارت داخل باغ

باغ جهان نما

باغ جهان‌نما بهشت کوچک زمینی شهر شیراز است که شکوه و زیبایی‌ آن جلوه‌ای دیگر از باغ‌های سرسبز و پر گل شیراز را برای ‌بازدیدکنند‌گان به نمایش می‌گذارد. ویژگی‌های منحصر به فرد جهان‌نما هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

همکاری تمام با عکاسدلخور

ترش رویی به خاطر عکس انداختنخجالت

باغ دلگشا

باستانی‌ترین باغ شیراز است که در گذر تاریخ بارها ویران و از نو آباد شده است. در فصل بهار عطر شکوفه‌های سه هزار درخت بهار نارنج در این باغ می‌پیچد که هوش از سر بازدیدکنندگان می‌برد. آبنماها، فواره‌ها و جوی‌های آن به سبک باغ ایرانی طراحی شده است.داخل آن نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران ساخته شده که امروز به عنوان موزه تغییر کاربری یافته است.

حیاط پر از درختهای نارنج و پر از عطر زیباشون بود

فک کنم هیچ جای شیراز به اندازه این دو تا آیهانو خوشحال نکرده بودخندونک

حافظیه

حافظیه نام مجموعه آرامگاه شاعر برجسته ایرانی، حافظ شیرازی است که در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه حافظ در شمال شهر شیراز، پایین‌ تر از دروازه قرآن ، در یکی از قبرستان های معروف شیراز به نام خاک مصلی قرار دارد. حدود ۶۵ سال پس از فوت حافظ، شمس‌الدین محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی، حاکم فارس امارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره حافظ بنا کرد و حوض بزرگی در روبه روی مقبره بنا کرد.

سعدیه

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه محل زندگی و دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی‌گوی است. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنه کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند.

شاهچراغ

شاهچراغ یا شاه چراغ آرامگاهی معروف و متبرک است که امروزه به صورت یکی از مهمترین نقاط دیدنی شیراز تبدیل شده است. آرامگاه شاهچراغ محل خاکسپاری میر سید احمد، پسر امام موسی کاظم، امام هفتم شیعیان است و از اینرو شاهچراغ زیارتگاه بسیاری از شیعیان گشته است. احمدبن موسی شاهچراغ؛ پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون، خلیفه عباسی، در شهر شیراز به شهادت رسید.

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است این مسجد به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز شکل می‌گیرد و زیبایی خاصی در فضای مسجد خلق می‌شود معروف است.  

دنیای رنگهای زیبا. توریست ها سر می شکوندن برا عکس گرفتنخندونک

دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز یکی از 6 دروازه باقیمانده این شهر و یکی از آثار دیدنی شیراز به شمار می‌رود. دروازه قرآن از زمان آل‌بویه در همین مکان فعلی بارها ویران و تجدید بنا شده است. در بالای طاق بزرگ این دروازه اطاقی تعبیه شده که دو قرآن کتابت شده به دست سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در آن نگهداری می‌شده است.

رستوران شمس العماره

بر خلاف رستورانهای تبریز همه رستورانها موسیقی زنده و نانای نانایزیبا داشتن

اولین بار بود که پیتزاش تموم نشد و چند تیکش باقی موندبوس

رستوران شاندیز

فالوده بابا بستنی

بهترین فالوده بستنی شیراز


اصفهان

پل خواجو

پل خواجو یادگاری از آبادانی‌های شاه‌عباس دوم، با عملکردهایی چون سد و تنظیم جریان آب، در عصر خود از شاهکارهای پل‌سازی جهان بوده است. این پل که در طی اعصار مختلف نام‌های بسیاری به خود گرفته، از حیث تقارن، استحکام و سبک معماری، زیبایی‌های چشم‌نوازی را در خود جای‌داده است.

حیف اون زاینده روز زیباغمناک

چهل ستون

كاخ چهل‌ستون که بنا به کتیبه معرف تاریخ آن، با نام مبارک‌ترین بنای دنیا یاد شده، از زیباترین یادمان‌های عصر صفوی در اصفهان امروزی است. کاخ باغ چهل ستون یکی از نمونه‌ باغ‌های سلطنتی به جای مانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را ایجاد کرد.

سی و سه پل

یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان، از آثار تاریخی متعلق به دوران سلطنت شاه عباس صفوی است که در اوایل قرن ۱۱ هجری قمری و در سال ۱۰۰۸ قمری احداث شد. پل الله‌وردی خان، نام دیگر این اثر ایران کهن است که روی رودخانه‌ی زاینده‌رود قرار دارد. در دوران حکومت صفویان، در این بنای زیبا مرسم جشن آب‌پاشان و خاج‌شویان ارامنه‌ی ساکن اصفهان برگزار می‌شد. اثری که می‌توان آن را شاهکار معماری ایرانی در آن دوران نامید.

نقش جهان

میدان نقش جهان، دومین میدان بزرگ در دنیاست.میدان نقش جهان یکی از آثار جهانی ایران است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این میدان تاریخی در قلب اصفهان واقع شده است و بازدید از جاذبه های بسیاری را برای شما ممکن می کند. امکاناتی همچون کالسکه سواری باعث می شود که این میدان جذابیت بیشتری برای گردشگران داشته باشد. در پیرامون این میدان فروشگاه های صنایع دستی وجود دارند که محصولات مرغوبی را ارایه می کنند.

سری قبل قد آیهان تا شیر سماور بودمنتظر

بازاری که هیچ وقت ازش سیر نمی شیمخجالت

هشت بهشت

عمارت هشت‌بهشت، که جلال و زیبایی آن، بسیاری از گردشگران را به توصیف شکوه آن واداشته، از دیدنی‌ترین عمارت‌های شهراصفهان است ، پایتخت مبارک شاهان صفوی، آن‌روزها در اوج بالندگی و آبادانی خود قرار داشت. جای‌جای بافت تاریخی اصفهان را که بنگریم، ردپای اثری از سازندگی‌های پادشاهان صفوی خود را نمایان می‌سازد. در این میان، کاخ‌ها، باغ‌ها و عمارت‌های چهارباغ مرکز ثقل شکوه اصفهان عصر صفوی تلقی می‌شدند.

واقعا بهشتتشویق


قشم

برای سفر به قشم از مسیر شیراز جهرم لار استفاده کردیم. اگه از این مسیر بیایید میرسید به بندر پل که ماشین رو با لندینگ‌کرافت میارید رو جزیره. اگه هم نخواید ماشین رو بیارید قشم، نیم ساعت رانندگی می‌کنید و میرسید به بندرعباس. اونجا ماشین رو پارک می‌کنید و از اسکله شهید حقانی میاید جزیره قشم.

جزایر ناز

جزایر ناز دوتا جزیرن که کمی از ساحل فاصله دارن و موقع جزر به ساحل وصل می‌شن و موقع مد از ساحل جدا. این جزیره ها زیاد بزرگ نیستن و بزرگه سه هکتار بیشتر نیست. حتی وقتی این جزیره ها به ساحل وصل می‌شن، یه طرفشون همیشه آبه. صدای برخورد موجا به صخره‌هاشون واقعا آرامش‌بخشه. رو صخره‌ها می‌تونید این خرچنگا رو هم ملاقات کنید.

ساحلی پر  از صدف های زیبا و حلزونهای رنگی

جزیره هنگام

از نقاط دیدنی جزیره هنگام است. تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره یکی از دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌رود. شنا و غواصی در سواحل پیرامون جزیره و تماشای لاک‌پشتان دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی از جمله جاذبه‌های دریایی اطراف هنگام و طبیعت منحصر به فرد، آهوان و اولین و بزرگترین مزرعه پرورش کروکودیل کشور از جاذبه‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌شوند.

واقعا خوش گذشت و واقعا متفاوت بود همه جا خلوت، همه جا تمیز، آب زلال، هوا عالی

من و آیهان جونم نقش حنا گذاشتیمراضی

آکواریوم طبیعی و ماهی های خوشگل

جنگل های حرّا

 این جنگل ها یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در دنیا به شمار می آیند و تحت حفاظت قرار دارند. درختان این جنگل ها در تمام طول سال سبز هستند و طولشان به ۳ تا ۶ متر می رسد. ویژگی جالب این درختان این است که در طی میلیون ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده اند، به طوری که از آب شور تغذیه می کنند و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین می کنند.

 این هم صحنه عشق بابایی تو نقاشی هاش به طور زندهمحبت

سیتی سنتر قشم

بازار سیتی سنتر ۱ و ۲، دوتا بازار از یک مجموعن که دو طرف خیابون قرار دارن و با یه پل به هم وصل میشن. بازار سیتی سنتر ۲ کمی دیرتر از سیتی سنتر ۱ افتتاح شده و البته کمی ساختارش متفاوته. این مجموعه یکی از مدرنترین و شیکترین بازارای در حال حاضر قشمه. فروشگاه های بازار سیتی سنتر بیشتر به صورت خرده فروشین، اما خب عمده هم کار می کنن اگه کسی بخواد. سیتی سنتر ۱ سه طبقس که دو طبقش تجاریه و طبقه آخر هم محل شهربازی و گیم و فست فوده.

 به بابایی هم بد نگذشت خدارو شکرچشمک

 آیهان فکر می کرد این دایناسور متحرک می تونه وقتی پشتش به اونه بگیره و بخوردشقه قهه

ساحل قشم

سواحل صخره‌ای که اغلب زیبا است و کوهستانی. اولین ذوقمون از دیدن آبهای زلال و زیبای جنوب که کاملا متفاوت با دریای شمال بودن

لنج سازی قشم

لنج‌ بزرگترین صنایع دستی جهان است و دانش ساخت آن به عنوان میراث بشر به حساب می‌آید. لنج گونه‌ای از کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری است که در خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود. لنج‌ها بر پایه قایق‌های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته می‌شود با این تفاوت که به جای بادبان با موتور حرکت می‌کند. عرشه باز یا نیمه‌باز دارد.

دره تندیس ها

در این منطقه انواع احجام و اشکال جالب و شگفت انگیز دیده می شوند که به دست توانای طبیعت پدید آمده اند و گویی یک هنرمند چیره دست، سالها به تراش و شکل دادن سنگ و خاک مشغول بوده است.

پسندها (11)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به آیهان می باشد