آیهان جانآیهان جان، تا این لحظه: 14 سال و 1 روز سن داره

آیهان

سفر ترکیه

1399/1/21 13:55

پسر گلم از صدقه سر بابا و کنفرانسهاش تقریبا سالی یه بار می ری یه کشور رو می گردی. البته به دلیل آنفلو آنزای مرغی یه کشور رو از دست دادی و بهت ویزا ندادن و نتونستی بری. انشالله با زن و بچت یه بار خودتون می رینبغل. برات آرزو می کنم تا آخر عمر خوش و خرم در حال گردش و دلخوشی باشی. خیلی دلم میخواد مثل مامانای نی نی وبلاگی علاوه بر عکسات تک تک خاطره هاتو و تک تک حرفای شیرینتو هم بنویسم ولی حیف مامانت تو این مورد بی حوصله و خجالتیه. خوب زشته دوستا و فامیلا خاطره هامو می خوننخجالت.من تک تک عکسهای زیباتو برات می ذارم انشالله موقع بزرگ شدن با دیدن عکسهای نازت همه خاطراتت یادت میاد. در ضمن اگه من زنده باشم همشو برات تعریف می کنمچشمک. این هم خاطرات سفرت به شهر رویایی استانبول

روز اول

یکشنبه 28 تیر 94 ساعت 10 فرودگاه رفتیم و سه ساعت بعد یعنی دوشنبه 1 بامداد حرکت کردیم. آیهان کلی ذوق کرده بود و تو هواپیما نقاشی می کشید و هی وسایلی که تو ساک برای خودش جمع کرده بود را وارسی می کرد. ساعت 2 فرودگاه استانبول رسیدیم. بعد لیدرمون دنبالمون اومد و ما رو به هتلمون برد. حدود ساعت 3 هتل بودیم. آیهان اول از خوشحالی خوابش نمی اومد ولی بعد که خوابید دیگه نمی تونستیم بیدارش کنیم. صبح بابایی تنهایی کنفرانس رفت و ما استراحت کردیم.

فرودگاه تبریز

فرودگاه استانبول

هتل

بعد از بیدار شدن و صرف اولین صبحانه هتل فقط خیابانهای اطراف هتل را گشتیم تا محیط دور هتل را کامل بشناسیم. بعد از ظهر با تراموا به ایستگاه امین اونو رفتیم. در بند امینونو یه مسجد زیبا به اسم مسجد ینی جامع بود. بعد از گشت زدن در اونجا به بندر کاباتاش رفتیم.

در راه کاخ دلما باغچه را دیدیم. قصر دلما باغچه در محله بشیکتاش استانبول واقع شده است. این قصر در تنگه بسفر و در سمت اروپایی آن قرار دارد. معماری کلی قصر دلما باغچه نشان می دهد که عثمانی ها تاحد زیادی از معماری اروپایی الهام گرفته بودند. همچنین این قصر نشان دهنده سنت های عثمانی ها و نیز خانه های سنتی در ترکیه می باشد.

روز دوم

صبح با تراموا به ایستگاه کاباتاش رفتیم و از اون اسکله سوار کشتی های جزیزه بیوک آدا که یکی از جزایر نه گانه پرنس می باشد شدیم. جزایر پرنس سلسه جزیره های نزدیک بهم و متشکل از 9 جزیره است که در ناحیه آسیایی استانبول از ناحیه مرمره قرار گرفته‌اند و شامل چهار جزیره بزرگ بویوک آدا (جزیره بزرگ)، هیبلیدیا، بورقازآدا و کینالی آدا و پنج جزیره کوچکتر تشکیل شده است.

برای گردش دور جزیره از کالسکه استفاده کردیم که مبلغش 75 لیره بود.

وسط راه استراحت کرده دوباره سوار شدیم.

خونه ها و مغازه های زیبای جزیره

بستنی 10 لیره ای یا همون 13 هزار تومنیغمگین

این هم منظره دریا هنگام برگشت

در اسکله امینونو پیاده شدیم و به بازار میسیر چارشی که بازار ادویه بود رفتیم.

بعد از اون به مسجد ینی جامع رفتیم. مسجد ینی یکی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول و دیدنیهای ترکیه، در بندر امینونو ساخته شد که از فواصل دور نیز براحتی قابل رؤیت است. ایوانهای آراسته به کاشیهای سبک ایرنیک در این مسجد این مکان را بعنوان یک اثر تاریخی مطرح کرده است. یکی دیگر از شاهکارهای معماری، معمار سنیان به شمار میرود که از جاذبه های ترکیه ودیدنیهای استانبول ترکیه میباشد.

برای شام پیده گوشت فوق العاده خوشمزه تصویب شد. ولی آیهان لب به هیچ کدوم نزدغمناک.

روز سوم

امروز تور گشت شهری داشتیم و قرار بود از چند جا دیدن کنیم. صبح اومدن دنبالمون و اول مرکز خرید تام تاور رفتیم. فردی که این مرکز خرید را ساخته فردی پولدار بوده که در خیلی از کشورها به اسم خودش برج می سازد و ماشینهای قدیمی و گران قیمتش را در آنها به نمایش می گذارد.

بعد به یک شیرنی و ادویه فروشی به اسم لوکومچی رفتیم. ایرانی ها همه شیرینی ها را تست کردن ولی چیزی نخریدنخندونک. ما هم فقط ادویه های معروف سالادشون و پول بوبر رو خریدیم.

بعد از اون به یک مرکز خرید چرم رفتیم. سه طبقه بود طبقه اول لباسهایی بود که به قول خودش فقط پرنسس های استانبول قدرت خرید اونها رو دارن. پالتوهای پوست خیلی خوشگل و قیمتها بالای دو میلیون دلار. طبقه دوم پالتوهای چرم  با قیمت بالای یک میلیون دلار و طبقه سوم که پیشنهاد کردند از آنجا خرید بکنیم لباسهای تک سایز بودن که پایین ترین قیمت 300 دلار بود. ما ایرانی های عزیز هم فقط نگاه کردیم و از آنجا هم خارج شدیم.

دومین مرکز خریدی که امروز رفتیم مرکز خرید اولیویوم بود. مقداری خرید کردیم و آیهان کمی بازی کرد.

مرکز خرید آخری که تا عصر اونجا موندیم مرکز خرید کاله بود. اول با تور برای ناهار  رفتیم ولی آیهان باز لب به هیچ کدوم نزدغمناک. بعد عملیات خرید شروع شد.

در نهایت یک قهوه ترک تلخ و رفع خستگی

برای شام بورک معروف و مخصوص و فوق العاااااااااده خوشمزه ترکیه را انتخاب کردیم. ولی باز آیهان لب به هیچ کدوم نزدغمناک.

روز چهارم

صبح زود برای دیدن اماکن تاریخی رفتیم. مسجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی در یک منطقه متمرکز بودند. مسجد ایاصوفیه یکی از عجایب هفت گانه جهان می باشد که در قدیم یک کلیسای ارتدوکس بوده است و بعد از مدتی تبدیل به یک مسجد می شود و در حال حاضر تبدیل به یک موزه در استانبول ترکیه شده است. بلیط ورودی هر نفر برای ایاصوفیه 35 لیره بود.

آیهان در حال خوردن نان سیمیت ترکیه

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی در استانبول یکی از زیباترین مساجد دنیا و از نمونه های منحصر به فرد و شگفت انگیز معماری دوره امپراطوری عثمانی به شمار می آید. این مسجد به دلیل استفاده از کاشی های آبی رنگ در طراحی داخلی به نام مسجد آبی شناخته شد.

حمام خرم سلطان در ایاصوفیه

کاخ توپکاپی، واقع در استانبول از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که مرکز اداری این امپراتوری بوده است. این قصر بینشاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد. بلیط ورودی برای هر نفر 35 لیره بود.
رفع خستگی جیگرم  به مدت یک و نیم ساعت تو بغل مامانیزیبا
پارک گلهانه، پارک گلهانه استانبول یکی از قدیمی ترین و از بزرگترین پارکهای شهر است که نام آن از کلمه فارسی گلخانه گرفته شده است.در زمان عثمانی پارک گلهانه قسمتی از باغ های محوطه قصر توپکاپی بوده است. گل های رز و لاله این پارک بسیار زیبا هستند و نام گلخانه نیز به این علت به این پارک داده شده است.
بعد از ناهار هم خیابان زیبای گلهانه را دور زدیم و ناهار خوردیم. خیابان و مغازه ها و رستوران های این خیابان شبیه کلارکی سنگاپور بود.
غذا خوری های خیابان گلهانه
کباب آدانا و اورفا، ولی آیهان باز هم لب به هیچ کدوم نزدغمناک.
برای عصر تور تنگه بسفر با کشتی را انتخاب کردیم، تنگه بسفر باریکه آبی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره می‌پیوندد. این تنگه دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا می‌کند. شهر استانبول در دو طرف این تنگه قرار دارد. حدود دو ساعت با یک کشتی تفریحی کل تنگه بسفر را گشتیم و کاخها و ویلاهای زیبای کنار دریا در غروب زیبای آن روز بسیار بسیار چشم نواز بود. که به دلیل تعداد زیاد عکسها چند تا شو می ذارم.
آیهان از شمشیر این آقا می ترسید و فکر می کرد واقعیه. هر کاری کردیم باهاش عکس بگیره قبول نکرد.
کیز کولسی، یکی از رمانتیک ترین مکانهای استانبول به شمار می آید. این برج در قسمت ورودی خلیج استانبول قرار دارد.

روز پنجم

بعد از ظهر به بازار کاپالی چارشی که چند ایستگاه با هتلمون فاصله داشت رفتیم. بازار سنتی کاپالی چارشی که تماما سرپوشده می باشد از لحاظ معماری در نوع خود بی نظیر است. این بازار همانند یک حلزون بزرگ با حدود ۵۸ خیابان و بیش از ۶۰۰۰ مغازه قدیمی ترین و یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است که در مرکز استانبول واقع شده است . این بازار سرپوشیده در طی زمان بزرگ و بزرگتر شده است .

بعد از کاپالی چارشی به مراکز خرید خیابان بیازیت رفتیم و مقداری خرید کردیم.

آیهان هم که از خرید حوصلش سر می رفت با پله برقی ها حسابی خودشو سرگرم می کرد.

برای شام سه غذای معروف و مطلوب ترکیه (دونر کباب- ایچلی کوفته- بورک سیگارتی) رو انتخاب کردیم. ولی آیهان باز هم لب به هیچ کدوم نزدغمناک.

روز ششم

صبح زود یه تاکسی گرفتیم و مینیاترک رفتیم. مینیاتورک با مساحت 60 هزار متر مربع در سال 2003 به عنوان بزرگترین پارک مینیاتوری دنیا افتتاح شد. این پروژه با برنامه ریزی خاص و دقت و ظرافتی بی نظیر و خاصی در مدت زمان ۲۲ ماه تکمیل شد. پارک مینیاتوری ترکیه (مینیاتورک) در دنیا از نظر مساحت موجود برای ماکت و مدت زمان اجرا و پایان پروژه دارای رتبه تخست در جهان میباشد و در حقیقت یک شهر مینیاتوری است. در ابتدا 105 هثر تاریخی شامل ۴۵ اثر تاریخی استانبول، ۴۵ اثر تاریخی آناتولی و ۱۵ اثر تاریخی که امروزه خارج از مرزهای ترکیه قرار دارند و در زمان امپراتوری بزرگ عثمانیها جزء قلمرو آنها بحساب میرفتند در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. قیمت بلیط 10 لیره بود. از صد و خرده ای بنا من چندتاشو اینجا می ذارم.

عصر هم بعد از رفع خستگی رفتیم خیابون آکسارای یه دور زدیم و به دلیل پافشاریهای آیهان و علی رغم قیمت باور نکردنیش براش یه کیف خریدیم. آیهان خان انقدر بلا شده که هی سرکوفت می زد همه چیز رو برا خودتون بخرید پس من چی. خسته شدم از بس تو بازار گشتیم برا شما وسایل خریدیم. اومدیم اینجا همش برا شما وسایل بخریم و ....خنده

این هم کیف آیهان چشمک

روز هفتم

صبح میدان تکسیم رفتیم. میدان تکسیم در بخش اروپایی استانبول واقع است و یکی از مراکز خرید، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر به شمار می‌آید که به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های متعددش شهره شده‌ است. میدان تکسیم، قلب استانبول مدرن در نظر گرفته می‌شود. یادبود جمهوریت نیز در میدان تکسیم واقع شده‌است. یادبود جمهوریت، ادای احترامی است به تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ که در نتیجهٔ جنگ استقلال به دست آمد.

خیابان استقلال خیابانی معروف در قسمت اروپایی شهر استانبول است. این خیابان به طول تقریبی ۳ کیلومتر مملو از کافه، رستوران، بوتیک و مرکز خرید است و تقریباً در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت است. در روزهای آخر هفته حدود سه میلیون نفر در روز از این خیابان بازدید می‌کنند.

قایم موشک بازی آیهان هنگام خریدبغل

روز هشتم

امروز روز آخره و هیچ برنامه خاصی برای امروز نداریم. وسایلمونو جمع و جور کردیم تا راهی وطن بشیم. تصمیم گرفتیم با تراموا یک دور مسیر کامل را بریم و برگردیم تا استانبول را به صورت سریع مرور کنیم. حدود 2 الی 3 ساعت در تراموا بودیم و با استانبول خداحافظی کردیم.

خداحافظی از هتل و عکسهای یادگاری

فرودگاه بزرگ و زیبای آتاتورک استانبول

ساندویج 17 هزار تومنی و آب پرتقال 16 هزار تومنی گیج

و پایان مسافرت استانبول و برگشت به تبریز. ساعت دو و نیم فرودگاه بودیم و در سایه آیهان مامان جون بابا جون اومده بودن فرودگاه دنبالمون. آیهان خیلی خوشحال بود و سریع می خواست خونه برسیم تا خریداشو نشون بده.