آیهان جانآیهان جان، تا این لحظه: 14 سال و 5 روز سن داره

آیهان

سفرنامه 94

1399/1/22 12:40
نویسنده : مامان
3,359 بازدید
اشتراک گذاری

کاشان (مهر 94)

خانه بروجردی ها

 این خانه با بادگیرهای قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه فرنگی روی آن یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارد. خانه تاریخی بروجردی های کاشان از نظر محبوبیت جاذبه توریستی به عنوان انتخاب برتر یونسکو در سال 2015 اعلام شد. قدمت این خانه عصر قاجاری به 130 سال قبل باز می گردد. 

خانه عباسی ها

 این مجموعه از جمله برجسته‌ترین آثار معماری و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایران است.

خانه عامری ها

 از قدیمی ترین و بزرگترین خانه های شهر کاشان است. بنابراین خانۀ عامری‌ها را نباید تنها به واسطۀ شهرت آن به عنوان بزرگترین خانۀ شهر کاشان و یا یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی آن شناخت، بلکه باید آن را میراثی گرانبها و نمایندۀ بزرگی و جلادت این خاندان در منطقه و قطعه‌ای ارزشمند و نماینده‌ای شایسته از عمارات ایشان در حاشیۀ کویر ایران دانست.

حمام خان کاشان

حمام خان کاشان یکی از حمام‌های سنتی ایران  است که در بازار کاشان واقع شده است. قدمت این حمام به دوران زندیه و حاکم وقت شهر کاشان، میرزا عبدالرزاق بازمی‌گردد. این حمام ضد زلزله می باشد.

بازار کاشان

بازار بزرگ و قدیمی كاشان یكی از جذاب ترین اماكن دیدنی كاشان است. این بازار از دوره سلجوقیان تاكنون فعال و پر رونق بوده است. بسیاری از سیاحان نامدار اروپایی كه در قرون گذشته به ایران آمده و از كاشان هم دیدار كرده اند در سفرنامه های خود عظمت، شكوه و زیبایی بازار را ستایش كرده اند.

هتل خانه رز کاشان

و دانشگاه کاشان که دل من و مامانی ازش خونهگریه

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد. مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافته است.

کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرا و قلعه‌ای در کویر آران و بیدگل کنار دریاچه نمک آران و بیدگل واقع شده‌است و توسط شاه عباس در سال ۱۰۱۲ قمری ساخته شده‌است.

دریاچه نمک مرنجاب

با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه , نمکهای موجود کرت بندی های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست . زمینهای اطراف این دریاچه بشدت باتلاقی می باشند که وسعت باتلاقها در منطقه غرب دریاچه به مراتب وسیعتر از مناطق دیگر آن است . 

غذاخوری های خیابان فین

روستای ابیانه

در 40 كيلومتري شمال غربی نطنز از استان اصفهان روستايي بس كهن واقع است به نام ابیانه. اين روستا را به اعتبار آثار و بناهاي تاريخي پرتنوعش بايد از زمره استثنايي ‏ترين روستاهاي ايران به شمار آورد. شكوه معماري بومي و سرشار از زيبايي اين روستا، آن را در شمار نمونه‏ هاي كم نظير ديدني‏هاي جهان درآورده است. 

 اتاقهای ابیانه دارای پنجره ‏های چوبی ارس مانندند و اغلب دارای ایوان ها چوبی پیش آمده، مشرف بر كوچه ‏هایی باریک هستند كه به صورت مناظر جالبی درآمده ‏اند. نمای خارجی دیوارها در خانه‏ های ابیانه با خاك سرخ رنگی كه معدن آن در مجاورت روستا قرار دارد پوشیده شده است. زبان مردم  ابیانه پهلوی می باشد. 

لباس سنتی آنها، هنوز هم میان آنها رواج دارد و در حفظ آن تاكید و تعصب از خود نشان می‏دهند. مردان شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و زنها از پیراهن بلندی از پارچه‏ های گلدار و رنگارنگ استفاده می نمایند. علاوه بر این، زنهای ابیانه معمولا چارقدهای سفیدرنگی بر سر دارند.


نیاسر (مهر 94)

آبشار

نیاسر شهری قدیمی است که تمام تاریخ و قدمت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه شناخته می‌شود. آبشار نیاسر هم در واقع زاییده همین چشمه است.

حمام صفویه

حمام تاریخی و آسیاب آبی از دیگر آثار تاریخی شهر نیاسر هستند که از نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده و نوع معماری به کار رفته در این بنا حکایت از آن دارد که این حمام و آسیاب در دوران صفویه ساخته شده است.


یزد (مهر 94)

بازار مسگران یزد

بازار مسگرها از بازارهای سنتی و قدیمی شهر یزد هست که در اون انواع مصنوعات مسی و فلزی ساخته و عرضه می‌شه. صنایع دستی تزئینی، ظروف آشپزخانه و ابزار آلات کشاورزی از محصولاتی هستند که در این بازار به فروش می رسند. 

بازار خان یزد

ساخت این بازار به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد. مجموعه زیبا و قدیمی بازار خان و حسینیه و آب انبار و حمام جنب آن معرف معماری گذشته این دیار است.

حمام خان یزد

معروف به گرمخانه نور حمامی است و بنا شده توسط محمد تقی خان بافقی حاکم یزد در میدان خان و در کنار مجموعه خان یزد واقع می‌باشد.

زندان اسکندر

قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران نسبت می‌دهد که از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌گردیده که بعدها تغییر کاربری داده و به عنوان مدرسه ضیائیه مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

آتشکده زرتشتیان

آتشکده یزد محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی می باشد. آتشی که درون این آتشکده می­سوزد بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده‌است. 

رستوران شاه نشین یزد

شیرینی حاج رهبر خلیفه و شرکا یزد

میدان امیر چقماق یزد

مجموعه امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار که قدمت‌شان به دوره تیموریان می‌رسد. میدان امیرچقماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود.

باغ دولت آباد یزد

از باغ های قدیمی شهر یزد در کشور ایران و هم ردیف باغ فین در کاشان و باغ شاهزاده ماهان در کرمان می باشد.

خانه لاریها یزد

 خانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است. 

بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی شهر یزد از میراث تاریخی بشر و از جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود. یزد به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده که برترین جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی رو در خود جا داده است.

رستوران کارینو

یه شب به اصرار دوست بابایی رفتیم رستورانشون و یه عالمه غذاهای خوشمزه خوردیمخوشمزه. و از مهمون نوازی یزدی ها بسیار بسیار شرمنده شدیم. در کل یزدی ها رو آدمهای فوق العاده مهربون و خونگرم دیدیم که دوست بابایی و خونوادش یه نمونه عالی از مردم یزد بودند. در کل بر خلاف تصورمون عاشق یزد شدیم.محبت

هتل موزه والی یزد

این هتل تنها هتل دوره صفویه یزد است که قدمت آن به بیش از 400 سال می رسد.

سرداب بسیار زیبای هتل والی یزد


کرمان (مهر 94)

باغ شاهزاده ماهان 

بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود.ند. فواره‌های زیبای باغ شاهزاده بر اساس اختلاف ارتفاع و نه هیچ نیروی دیگری فعال هستند که این خود دلیلی بر هوش و ذکاوت مردمان کرمان زمین است.

 

حمام گنجعلی خان کرمان

یکی از بناهای مجموعه گنجعلی خان در شهر کرمان است و در حال حاضر این حمام به صورت موزه مردم شناسی در آمده و مجسمه‌هایی مومی در جاهای مختلف حمام افرادی از طبقات مختلف جامعه آن زمان نظیر روحانیون، پیشه وران، مردم عادی و غیره را در حمام نشان می‌دهد. 


 چالوس (مهر 94)


نمک آبرود (مهر 94)


رامسر (مهر 94)

شب و کنار دریاشمحبت


فومن (مهر 94)


ماسوله (مهر 94)


تالش (مهر 94)


جاده اسالم خلخال (مهر 94)

محبتبوسمحبت و این تمام دنیای زیبای مامانی محبتبوسمحبت

"و باران زیبای روز پایانی سفر و به قول سهراب "عشق را زیر باران باید جست


بانه ​(شهریور 94)


شبستر (شهریور 94)

محبتبوسمحبت امروز بابایی و مامانی یاد ایام کردن و رفتیم شبستر گردی محبتبوسمحبت

آیهان تو مکان های عشقولانه

بید مجنون معروف پارک دانشگاه

چشمه قلعه باغ

شهر بازی شانجان


اردبیل (شهریور 94)

گردنه صائین

شورابیل 


سرعین ​(شهریور 94)


مراغه (مرداد 94)

باغ بسیار بسیار زیبای عمو بابک

این هم فندق کوچولوی خاله ساناز

حسابی خوش گذشت. دست خاله ساناز و عمو بابک درد نکنهبوس


میاب

بهار و تابستان 94

خستهخستهخسته

پسندها (2)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (7)

اسیه
27 مهر 94 15:37
مامان
پاسخ
کیان
28 مهر 94 10:27
وایییییییییییییییی ماشالله آیهان جون وبلاگ که نداری کلا موزه ایران شناسیه خیلی خوشم آمد عالی بود. راستی اگه قزوین آمدید سرای سعدالسلطنه هم برید حمام قجر و حسینیه امینیها هم جالبه. منم دلم مسافرت خواست
مامان
پاسخ
سلام مامان کیان جون. ممنونم که باز هم به وبلاگمون سر زدین. ممنونم از لطفتون. انشالله اگه نمردیم و زنده موندیم قزوین رو تو برنامه سفرنامه 95 می ذاریم و جاهای دیدنیشو می بینیم
رادین جون نفس مامان
6 آبان 94 12:46
عزیزم همیشه به سفر و گردش شما که تا چالوس اومدین یه سر هم میومدین محموداباد در خدممتون بودیم. سری بعد حتما تشریف بیارید.
مامان
پاسخ
ممنون مامان رادین جون. انشالله سال بعد
کیان
13 آبان 94 11:33
آیهان جون هر از گاهی میام و عکسهای قشنگی رو که از جاهای مختلف گرفتی، نگاه میکنم تا دلم باز بشه
مامان
پاسخ
فاطمه مامان ایناز
30 آبان 94 11:44
سلام عزیزم عکساتون رودیدم همیشه دلتون شاد و لبتون خندان باشه
مامان
پاسخ
سلام عزیزم. فداتون بشم من که این همه لطف دارین و هی بهمون سر می زنین. انشالله همیشه شما هم شاد شاد در کنار خانواده گلتون باشین. من و علی خیلی دوستون داریم
فاطمه مامان ایناز
2 آذر 94 15:32
ممنون گلم
مامان
پاسخ
مامان علی و محمدسبحان
25 فروردین 95 10:43
وبلاگتون عالیه میشه گفت تمام مطالب را خوندم خیلی از آشنایی با جاهای مختلف لذت بردم هنرهای شما غیر قابل وصف بود موفق و شاد و سالم باشید
مامان
پاسخ
از این همه لطف و توجه بسار سپاسگذارم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به آیهان می باشد